Skip to content

Kredyt kupiecki to spore ryzyko! Sprawdź jak je skutecznie minimalizować

egzekwowanie-naleznosci2

Transakcje gotówkowe pomiędzy przedsiębiorcami należą już do rzadkości. Obecnie standardem staje się sprzedaż lub świadczenie usług z odroczonym terminem płatności. Niestety kredyt kupiecki niesie za sobą spore ryzyko nieuregulowania zobowiązania przez kontrahenta. Jak zminimalizować prawdopodobieństwo niepowodzenia transakcji? Oto kilka skutecznych sposobów.


Nie trać czasu na nierzetelnych kontrahentów

Każdy przedsiębiorca marzy o sprawdzonych, rzetelnych klientach, którzy swoje zobowiązania regulują zawsze przed terminem. Niestety rzeczywistość w wielu branżach wygląda zgoła odmiennie. Kilkudniowe poślizgi w płatnościach nie są już niczym specjalnie zaskakującym. Prawdziwym problemem są zatory płatnicze, które zaburzają płynność finansową przedsiębiorstwa. Szczególnie małe i średnie firmy muszą być ostrożne, by poprzez niewłaściwie nawiązaną współpracę nie znaleźć się na skraju bankructwa. Istotnym elementem prowadzenia działalności jest rzetelna ocena ryzyka kredytowego. W przypadku nowego klienta należy bezwzględnie sprawdzić:

  • państwowe rejestry przedsiębiorców – to podstawowe rejestry dostępne online m. in. REGON, KRS i CEIDG. Bezpłatnie możemy sprawdzić, czy podmiot jest aktywny, kto jest właścicielem, a w przypadku spółek mamy wgląd do rozliczeń rocznych, informacji o egzekucjach komorniczych i postępowaniach upadłościowych.
  • giełdy wierzytelności – upewnijmy się, czy dłużnik widnieje na giełdach długów. Jeśli dostrzeżemy niezapłacone należności nie przystajmy na rozliczenie z odroczonym terminem płatności.
  • wywiad gospodarczy – nawiązując współpracę opiewającą na spore kwoty powinniśmy bezwzględnie skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Kancelaria windykacyjna przygotuje odpłatnie raport na temat kondycji finansowej kontrahenta z uwzględnieniem egzekucji komorniczych, ustaleniem powiązań z innymi firmami, a nawet wstępnym wyjawieniem majątku firmy.

Przedsiębiorców gubi często zawierzanie kontrahentom, z którym od lat współpracują. Domniemają, że skoro dotychczas współpraca się układała to i teraz spłacą swoją należność. Należy trzymać rękę na pulsie nawet najlepsi klienci mogą popaść w tarapaty finansowe. Zawsze rzetelnie prowadźmy ewidencję płatności, jawiące się kłopoty nadchodzą zazwyczaj powoli. Kiedy dostrzeżemy opóźnienia w regulowaniu faktur miejmy się na baczności. Egzekwowanie należności od stałych kontrahentów nie jest już niczym nadzwyczajnym w obecnej sytuacji na rynku.

Dokumenty to podstawa dobrze zabezpieczonej należności!

Minimalizowanie ryzyka niepowodzenia współpracy dotyczy nie tylko weryfikacji kontrahenta przed realizacją usługi. Bardzo istotne jest fachowe zabezpieczenie roszczeń w postaci rzetelnej dokumentacji. Oferując sprzedaż dbajmy o podpisanie protokołu odbioru towaru i faktury, w przypadku transportu istotne są wszelkie dokumenty przewozowe, dla usług budowlanych niezmiernie istotne będzie posiadanie protokołów odbioru, podpisanych kosztorysów. Dzięki temu ograniczymy możliwość nieuczciwego kwestionowania należności przez dłużnika. Często pozornie uczciwy kontrahent może okazać się oszustem bazującym na ufności i nieznajomości przepisów drugiej strony. O zminimalizowanie ryzyka kredytu kupieckiego należy dbać na każdym etapie współpracy.